5 Ocak 2014 Pazar

1-3 Yaş eğitimi


Okul öncesi eğitimini ülkemizde yeni yeni yaygın olarak yerleştirmeye çalışırken son derece iddialı gelebilir belki bu konu ama burada çok çok çok kısaca değinmeme izin verin:
- Pavlov un öğrencilerinden biri aynı batında aynı anadan doğan 6 kediyi alır, bunların 3 ü alışılmış koşullarda, diğer 3 ü dönen bir platformun üzerinde yetiştirilir. Sadece bir hafta sonra döner platformda yetişrniş kedi yavrularının beyinlerindeki vestibüler çekirdek (Beynin dengeyle ilgili bir bölgesi) diğerlerinden % 33 kadar daha büyük ve daha ağır bulunmuş.

Böylece uyarı alan beyin bölgelerinin gelişeceği kanıtlanmış.

- Hani bebeklere kendilerini yolup çizmesinler diye giydirilen eldivenler var ya. Ellerdeki dokunma duyusu bloklandığı için ilgili beyin bölgelerinin gelişmesini engellerler. Oysa 40 yama (Patchwork)bir yastık farklı nitelikteki kumaşlardan dolayı parmak uçlarına farklı uyarılar vererek aynı beyin bölgesini geliştirir... 



- Klasik batı müziği ana karnındaki bebeğin beynini, yani zekasını geliştirir. " Mozart dinlemek çocukları zeki yapıyormuş " diye geçiyordu bir ara basında. Largo (Barok müziği) ritmi konsentrasyonu ve zekayı arttırmak için kullanılır. Losanov Yöntemi, Super Learning, Meditatif Eğitim adları altında anılan yöntemlerde de bu largo ritimler kullanılır. Özellikle Johann Sebastian Bach.

- İnsanoğlu da 7 yaşına kadar öğrendiği bir dili Anadili olarak kullanabilirmiş. İki ya da üç dilli insanların geçmişlerinde bu var.
(Anadili gibi konuştuğu diller değil burada kastedilen. Çift dilli ya da iki dilli ile kastedilen kişinin iki tane ana dili olmasını anlatır ve farklı birşeydir).

7 yaşına kadar duyacağı kelimeler, o dilin müzikalitesi vs. beyindeki dil merkezinin gelişimini etkileyecektir. 7 yaşından sonra o dili ana dili olarak değil, olsa olsa büyük çabalarla ' gibi ' konuşabilecektir ancak. İspanyollar için ' bente ' ve ' vente ' , ' Havanna ' ve ' Habanna ' aynı kelime gibidir. Çincenin müzikalitesini tutturmakta zorlanırsınız. Bundan çıkartılacak sonuç ise, çocukların 7 yaşından önce birçok dilde çocuk tekerlemeleri ve şarkıları ile yetişmesini sağlamak olabilir söz gelimi. İleride bu dilleri öğrenirken zorlanmayacağı varsayılabilir.

- 2 - 3 yaş arası yaklaşık 250 kelime; 3 - 4 yaş arası 500 -750 kelime ve 5 yaşında 1500 kelime civarı sözcük dağarcığı olabilir çocukların. (Birde anlayabildiğimiz ama konuşurken kendimizin kullanmadığı yani pasif ve kullandığımız yani aktif kelime haznemiz olduğunu hatırlatalım. Bu da ayrı bir makale konusu olabilir ayrıca) Yani çok sayıda dili bu yaşlardaki çocuklara sistematik olarak vermek çokta zor değildir aslında.


- Tanımlanan 22 farklı zeka türü için doğumdan itibaren nasıl uyarılar vererek çocukların yeteneklerini geliştirebiliriz sorusu sorularak yöntemler ve eğitim metodları geliştirilmiş.

- Günümüzde artık bitişik yazı filan değil, hızlı klavye lazım. Hızlı okuma yöntemleri, yaratıcılık, dilsel yetenekler, iletişim kurma ve kendini ifade etme, drama......

- Gebeliğinden itibaren anneleri eğitsek ... Evde haftalık ziyaretlerle destek olacak özel eğitim almış eğiticiler yetiştirsek ... Belli periyodlarla da belli merkezlerde ailecek davet edip gelişmelerine yardımcı olsak... Bu çocuklar için özel eğitim içeriği ve özel eğitilmiş personeli olan kreşler geliştirsek ... Bir pilot çalışma yapmaya gücümüz yetmez mi?

- 1 - 3 yaş eğitimini abartılı bulanlara bir de Doğum Öncesi Eğitimden bahsetmek isterim.

- Kısacası; Gelecek nesiller için yapabileceğimiz çok şey olduğunu düşünüyorum. Ama bir yerden başlamak gerek.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder